Bekkenbodemtherapie

Gericht op buik, bekken en bekkenbodem

Bekkenbodemtherapie behandelt klachten die het gevolg zijn van stoornissen van de bekkenbodem zoals incontinentie, obstipatie, verzakkingen en pijn. In vele gevallen zijn de klachten terug te voeren op het niet goed functioneren van de bekkenbodemspieren.

De bekkenbodem heeft drie functies: sluiten, openen en dragen (van de buikorganen). De bekkenbodemspieren kunnen te zwak of juist te gespannen zijn. Of ze functioneren niet op de goede manier of op het juiste moment, waardoor de stoornissen kunnen optreden.

Wanneer is bekkenbodemtherapie geschikt?
Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in de bekkenbodem kunnen door de bekkentherapeut positief worden beïnvloed. Daarbij kunt u denken aan:

• vaak optredende, plotselinge, hevige, niet te onderdrukken aandrang om te plassen
  • ongewild verlies van druppels urine tijdens inspanning
  • ongewild verlies van ontlasting
  • het regelmatig moeizaam kwijt kunnen van ontlasting (obstipatie)
  • verzakking van de blaas, baarmoeder of darmen
  • pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
    Hoe is de behandeling?
    Tijdens de eerste behandeling hebt u een uitgebreid vraaggesprek met onze therapeut en is er een lichamelijk onderzoek. De therapeut kijkt dan niet alleen naar de klacht zelf, maar onderzoekt ook waardoor de klacht mogelijk ontstaan is. Daarnaast wordt ook bekeken of u mogelijk andere lichamelijke problemen heeft die horen bij de klacht. Afhankelijk van dit onderzoek wordt een behandelplan opgesteld en een prognose gemaakt.De therapeut verhelpt of vermindert de stoornis van de bekkenbodem met advies over ademhaling, houding en beweging, drinken, voedsel en toiletgedrag. Daarnaast zijn er oefeningen ter bewustwording van het aan- en ontspannen van de bekkenbodemspieren.